Här kan ni se de klara armélistorna. Macke har inte skickat in

Kalle

John

Peter

Johan

Benny

Bark

 

Warhammer Fantasy utspelar sig i en fiktiv värld, en värld känd för dess mörka bakgrund, som har en kultur som utseendemässigt liknarl renässansens Tyskland korsad med Tolkiens Midgård.

Geografin i Warhammervärlden påminner starkt av jorden. Detta sägs bero på de åtgärder som gjordes av en gammal kringresande ras som kallas de uråldriga. Denna mystiska och kraftfulla ras besökte Warhammervärlden i det avlägsna förflutna och etablerade en utpost som de använde för att manipulera geografi och biosfär på planeten. Assisterad av sina Slann tjänare (se lizardmen) flyttade de planetens omloppsbana närmare solen, och ordnade kontinenterna för att passa deras geologiska standardmall.

De uråldriga tvingades dock att lämna sin koloni när den magiska warp de hade skapat kollapsade och kaos kunde komma åt världen. Innan du lämnade hade de dock etablerat ett lizardman imperium, och hade genomfört ett flertal genetiska experiment som hade lett till raser av alver, dvärgar, män, ogres och halflings uppstått.

Alverna var de första verkligt civiliserade ras i världen. Redan vid skapandet visade alverna en naturlig talang för magi och suverän skicklighet med vapen. Den en gång strålande civilisation av alver slets dock sönder för många tusen år sedan av ett bittert inbördeskrig, vilket resulterar i att tre skilda släkter bildades; de onda, vridna Dark Elves, de stolta, ädla och magiska High Elves som fortsätter de gamla traditionerna, och de mer vilda och mystiska Wood Elves. High Elves bor den magiska ön Ulthuan medan Dark Elves bebor kontinenten Naggaroth, en öde och isig vildmark. Wood Elves huvudsakliga hemvist är i skogen Athel Loren.

Dvärgarna är en gammal bister och bestämd ras som starkt medverkade i grundandet av Imperiet. Dvärgar är de främsta hantverkarna i Warhammervärlden, vars färdighet endast kan matchas av kaosdvärgarna, deras bröder som bröt sig ut efter att de korrumperats av Kaos.

I Lustrias djungler finns Lizardmen som skapades av de uråldriga som stöd i sitt stora verk. Slanner leder nu raser med järnhand via gamla profeter innehåller nästan obegripliga instruktioner från deras fallna gudar. Deras kultur påminner starkt om de aztekiska och mayanska kulturerna.

Orcs & Goblins och deras anhöriga är relativt primitiva och oorganiserat, men hotar de olika nationerna. De finns i skogarna och bergen i den gamla världen, i djunglerna i söder och Chaos Dwarfs tjänst och finns på stäpperna i öst.

Många raser har sjunkit till, eller blivit framkallade av Kaos. De barbariska Warriors of Chaos invaderar civiliserade nationer från den nordligaste Kaosödemarken. Beastmen, hälften människa, hälften odjur, finns i de mörka skogarna i Gamla världen. Också en alster av Kaos är de sluga och onda råttmännen, Skaven, vars stora, underjordiska och labyrintiska "Under-imperium" genomborrar jorden. Kaosgudarna är själva är mänsklighetens brister personifierade, den inre ”demonen” i en levande varelse som kommit för att plåga och döda.

Förutom dessa finns det odöda som är en följd av den svarta trolldom utarbetats av den första necromancern, Nagash, i det långa avlägsna förflutna. Hans arv är Tomb Kings i den heta öknen i Nehekhara söder om den gamla världen, Vampire Counts i den gamla världen samt Nagash själv i sin egen stad av odöda.

Människorna var den ras som utvecklades långsammast, men som så småningom bildade de starka rikena som skulle stå emot Kaos krafter. De största rikena bland dessa var The Empire, Bretonnia och Cathay. Även Nehekhara var en gång ett människo imperium (se Tomb Kings).

Den nuvarande Empire Army Book beskriver Warhammervärlden att vara i Lord Sigmars 2522e år även om detta kan variera mellan raser. En tidslinje i samma armébok placerar det Sigmarite år 0 vid uppstigning av Sigmar till tronen av väldet.

 

 

 

GTranslate

English French German Italian Portuguese Russian Spanish